Tuesday, October 05, 2010

Merah Jambu Manis Menawan

Aku membuat Kek Lapis Keju Stroberi Oreo ini tanpa resipi. Lalu seperti yang kamu dapat jangkakan, aku cuma main campak-campak aja benda yang ada dalam peti Doraemonku. Sebuku krim keju, telur, Selbourne White Chocolate, Double Cream, Strawberry Pie Filling, biskut coklat Oreo dan kacang Pistachio. Dan masukkan dalam peti ais. Esoknya aku sudah dapat menghidangkan tetamuku dengan hidangan yang manis menawan ini.



Oh yah!, Aku pernah berjanji akan mengongsikan ruang merah jambuku bersama anda di sini. Nah! Di bawah ini ku titipkan foto-fotonya.



Seperti yang pernah ku nyatakan di entri yang terdahulu, aku memang cukup terpesona dengan barangan-barangan lama keluarga. Apalagi jika barangan itu punya sejarah dan cerita yang mengesankan.

Set kursi kayu berukir bunga ini adalah kepunyaan arwah bonda buatan Thailand, 27 tahun yang lalu. Aku mengambilnya dari kampung dan ku letakkan di taman belakang. Setahun set ini ku biarkan di luar berpanas dan berhujan. Namun set itu masih teguh dan semakin cantik hari demi hari. Akhirnya aku menyuruh bang Mat memberusnya dan memvarnishnya dengan warna coklat pekat walnut. Dan kusyennya aku sarungkan dengan kain kapas cina. Sungguh tak terjangka, dia tampil manis dan menawan.



Dengan hanya menanmbahkan dua biji kusyen kecil berwarna fuschia, dihiasi dengan kelopak mawar dari riben itu telah berjaya menambah ceriakan ruang familiku ini, sekali gus mencuri hati sesiapa saja yang memandang.


Sungguh tak disangka kain kapas cina itu rupanya sesuai dengan kursi kayu lama ku yang di patio itu juga.

Begitu jua kotak kayu berbentuk buku dan Planter kayu, koleksi baru ku itu.. Nampak begitu harmoni dan manis dipadukan. 

Dan lihat bunga-bunga dan itik itu jua turut memberikan suasana yang sungguh menakjubkan.

Mungkin aku kena tinggalkan anda di sini dulu. Ada satu projek yang ingin ku siapkan sebelum tiba tarikh mansuhnya. Sampai ketemu lagi. Daaaaa













No comments: