Wednesday, May 20, 2015

Periuk Nasi Bergerak


Salam petang Rabu yang panas menyengat. Kita baru sahaja lepas membeli belah bahan-bahan Briyani untuk tempahan esok. Mata liar mencari spot yang paling nyaman dan selesa dalam keadaan badan yang panas, berpeluh dan melekit ini. Lalu aku memilih duduk di meja kerjaku, betul-betul di bawah peti pendingin udara. Allah.. Nyamannya...

Tetiba tangan gatal pula mengetik punat 'ON' komputer. Lamanya aku tidak menggodam komputer ku ini. Talian internet yang lambat mengalahkan siput berjalan itu membuat kita jadi 'SEBBEL'. Akhirnya entri yang sudah siap dengan ilustrasi gambar yang hendak dikongsikan terperap begitu sahaja di dalam peti DRAFT blogspot ku. Adussss..

Ok kita berbalik dengan cerita foto di atas. Waktu kita mengikuti Enche Roommate berkursus ke Belanda, kita tinggal di sebuah pekan lama yang penuh dengan bangunan dan istana lama yang cantik lagi bersejarah. Hotel kami betul-betul berhadapan dengan Istana di jalan Gravenstraat, Van Den Haag.

Kerja kita hari-hari, turun naik tram. Dari sebuah pekan ke sebuah pekan kita terokai. Enche Roommate dari awal pukul 6:30 pagi sudah terkejar-kejar tram untuk menuju ke Pusat Latihan Shell Riijwisk dan hanya akan balik setelah pukul 8:00 malam. Jadi waktu luang ku yang banyak itu aku manfaatkan sepenuhnya dengan meronda keseluruh pelusuk Van Den Haag. Dan kita cuma akan balik ke hotel pada waktu-waktu solat sahaja.

Setelah tiga hari kita menggeledah pekan Van Den Haag itu, kita terserempak sebuah pasaraya Oriented terletak di bawah tanah, tidak jauh dari hotel kami. Barang-barangnya penuh dengan makanan ASEAN. Kita terlonjak gembira. Dari kelapa, daun pisang, belacan, cili padi, kacang panjang, udang, ikan, telor masin, semuanya ada dijual di situ. Tak kebulur kita di Tanah Belanda ini rupanya.

Bukan apa.. Enche Roommate kita itu sungguh cerewet dalam bab makanan. Masih teringat trip dua minggu ke Pattaya, sungguh azab rasanya bila kita tidak membawa bekal. Bertolak dari insiden itu, kita yang menjadi 'Periuk Bergerak' Enche Roommate ini terpaksa siap-siap dengan periuk nasi comel diangkut ke Belanda sana bersama beras dan sambal pusu, mi segera dan makanan tin untuk 'survival'. KONON.

Jadi hari itu selepas maghrib kita pun cepat-cepat menanak nasi dan seterusnya memasak sambal udang dan sayor kacang panjang menggunakan periuk comel itu. AJAIB bukan?

...dan bila Enche Roommate balik malam itu, dari ambang pintu dia sudah terhidu bau harum sambal udang yang menyucuk-nyucuk hidung. Dengan wajah seribu tanda tanya dia mengangkat kening dan menggosok hidungnya. Siapa yang masak? Laparnyaaaa.. Kita ketawa dan cepat-cepat menarik tangannya masuk ke dalam. Takut bau sambal udang yang kuat itu melepasi keluar kamar. NAYA cik Gayah. Hikhikhikhik..

Hingga ketemu lagi di lain kesempatan pula. Salam rindu buat semua. XOXO

6 comments:

notie said...

Assalamualaikum,,,

wah bestnya periuk ajaib masak sambal udang. Teringat dulu masa pi UK kita bawa periuk kecik cuma boleh masak nasi je.Kut masa tu takde periuk ajaib yg boleh masak pelbagai jenis lauk... huhuhu Lepas tu berkunjung ke rumah staff pendidikan tumpang beg besar sebab nak pi Glasgow.. dia masak sambal udang dengan teh tarik. huhuhu memang marbeles lah setelah seminggu makan salad dan roti. Memori lane sungguh. Rumah staff tu lah yg ada kebun epal, pear, pic dan plum di belakang rumah.

Saufa Sakinah@ hAda said...

WAH......SAMBAL UDANG DEKAT BELANDA......MEMANG SANGAT AJAIB...HUHUHU, SALAM KENAL DARI MALAYSIA...KEKONON...SEDANGKN JIRAN JE PUN

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

madoka miyajima said...

Wahhhhhhhhhhhhhhhhh... lamanya tak berkunjung ke istana D'Rimba ni. ADa hidangan rupanya.. hehe

Amir renovation said...

Assalamualaikum tuan/ puan. Sy membuat kerja2 ubah suai rumah dan pejabat.jenis pekerjaan sy,memasang tile,siling kapur,sambung rumah,buat pagar,grill dan owning,wayaring,plumbing,waterprofing,vinyl floor dan wall paper,landskap dan kolam ikan(simen ferro).terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,sepang,nilai,cheras,pucong,dan kl.hubungi sy d no 192945175 or wssp sy 01129110298 (amir)

Amir renovation said...

Assalamualaikum tuan/ puan. Sy membuat kerja2 ubah suai rumah dan pejabat.jenis pekerjaan sy,memasang tile,siling kapur,sambung rumah,buat pagar,grill dan owning,wayaring,plumbing,waterprofing,vinyl floor dan wall paper,landskap dan kolam ikan(simen ferro).terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,sepang,nilai,cheras,pucong,dan kl.hubungi sy d no 192945175 or wssp sy 01129110298 (amir)