Thursday, April 05, 2007

Gula Apong a.k.a Gula Anau

Pohon Apong ini memang tumbuh subur di sungai Brunei

Kiri: Berus untuk menyuci buluh(bekas penyambut air nira). Juga diperbuat daripada batang daun Apong, hujung batangnya di ketuk sehingga pecah dan bersabut.


Kanan: Alat untuk 'mengulit'(mengaut) Gula Anau yang telah masak. Diperbuat daripada tempurong piasau(kelapa) yang telah dibelah dua dan dipakukan sebatang kayu untuk memudahkan mereka mengaut gula anau yang pekat dan melekat.

Buluh dipotong dan dibersihkan. Dikeringkan diatas para sebelum digunakan untuk mengumpul air tuak(air nira yang keluar mengalir dari pohon Apong yang telah dipotong).

Selepas tiga hari pemotongan pohon Apong baharulah buluh penyambut air tuak diletakkan disisi pohon Apong untuk mengumpulkan air tuaknya.

Air tuak dimasak didalam kawah sehingga air 'didehnya' tinggal 1/9 bahagian sahaja. Kemudian apinya pun dimatikan. Dibubuhkan lagi bahan 'indong'(gula anau yang sudah masak) untuk mempercepatkan proses pemekatan.
Sumber: Othman Haji Mat Don. "Perusahaan gula apong".
Bahana 15(32) 20-24

Inilah rupa gula apong atau dikenali dengan nama gula anau di Brunei. Ianya sedap juga dimakan bersama nasi panas atau pun ubi kayu rebus.


Jenis gula ini pula dikenali dengan nama Gula Melaka di Brunei dan digelar Gula Nira di Semenanjung.


Posted by Picasa

No comments: