Sunday, January 10, 2010

Dari desa ke kota

Selepas bersarapan, kami meninggalkan desa permai bonda saudara bang Mat menuju kesempadan Lawas Sarawak; iaitu Sindumin Sabah, yang cuma enam minit memandu dari rumahnya.




Suasana di checkpoint Sindumin pagi itu tenang aja. Kami cuma mengambil beberapa minit saja untuk mencop passport dan seterusnya memasuki negara di bawah bayu itu dengan aman.

Dengan berpandukan peta perjalanan, kami terus menyusur dari sebuah desa kesebuah desa yang lain.






Perjalanan yang menyeronokan dengan pemandangan yang hijau seluas mata memandang. Apalagi bagi Leyn dan Lutfan yang pertamakali baru melihat sawah terbentang nan luas, tersusun rapi di depan mata, kelihatan cantik bagai dalam lukisan kanvas sahaja rasanya.








Tika sampai di jambatan besi di pekan Beufort, anak-anak pada riuh bagai jakun, dengan mata yang bulat melihat di seberang sana ada papan tanda, laluan keretapi...









Tiba di bandar KK jam baru menunjukkan pukul 9:30 pagi. Kami menyusuri bandaraya KK dengan mengimbau kembali sepuluh tahun yang lalu. Memang pembangunan bandaraya itu cukup pesat. Gerai-gerai makan di sepanjang jalan di tepi laut  itu sudah digantikan tempat riadah yang baru.





Singgah ke Burger King mengalas perut sebelum checkin kehotel.





Selepas membalun burger yang tak sebesar mana kami meronda gerai-gerai kecil yang ada dekat-dekat situ sehingga hampir masuk waktu tengahari. Dan... aku terjumpa MURAL di celah-celah bangunan di kotaraya KK. Jari amai siapakah ini???



Sampai di hotel, kami disambut denga pakcik Santa. Baru teringat hari ini adalah Hari Natal. Patutpun.. patutpun..







Kamar kami menghadap kelaut. Dari jauh nampak berbalam-balam pulau Menukan dan Memutik. Indah sekali kelihatannya. Hati semakin bergetar.



Sementara mereka yang laki-laki mencari masjid untuk solat jumaat, kami yang perempuan ini terus saja landing, beradu. Sedar tak sedar.. bang Mat sudah berkicau menyuruh kami cepat bersiap untuk mengisi perut yang sudah semakin kuat menjerit.

Setengah jam putar-putar di kotaraya mencari parkir, akhirnya kami dapat satu petak tidak jauh dari restoran 'Resispi Rahsia'. Dengan tidak berfikir panjang lagi kami terus saja masuk kesitu. Ruangan benar-benar padat, banyak yang menunggu.

Minuman dan aiskerim sudah hampir habis kami balun, namun hidangan belum jua sampai sepenuhnya. Cuma ada nasi ayam kakak dan lamb shank stew. Jam sudah menunjukan hampir pukul 3:00 petang. Bang Mat sudah 'merajuk'. Akhirnya kami tinggalkan restoran itu setelah membalun apa yang ada dimeja. BATAL. Wrong timing dear...








Cukup disini dulu yah, nanti... kalau ada waktu kakmOn sambung kembali cerita di pulau itu secepatnya.

2 comments:

Jid said...

wahhh.. sonoknya leyn suping kilip rambut.. ;)

indahhouse said...

salam kak Mon,
Sonoknya jalanjalan kak. dah sampai pulau menukan? hihi.excited ni. kiki
moga perjalann selamat dan dimudahkan Allah