Monday, January 18, 2010

Pulau Mamutik

Dari Pulau Manukan, kami belayar lagi menuju ke Pulau Mamutik. Cuma 8 minit sahaja perjalanan. Walau hujan mula turun, namun tidak mematahkan keinginan kami untuk menrokai pulau yang terkecil diantara pulau-pulau di Taman Negara Tunku Abdul Rahman.





Belum sampai ke jeti, kami sudah nampak ikan-ikan jinak bermain-main di lautnya yang tersangat jernih itu. Batu-batu karang jua turut jelas kelihatan di dasarnya. Sungguh indah sekali ciptaan Mu ini ya Tuhan... Terimakasih atas nikmatMu...













Di daratannya pula, ada challet comel dibangunkan untuk mereka-mereka yang teringin bermalam di situ. Pokok-pokok Rhu berbaris menjadi penongkah angin. Sungguh sejuk persekitarannya.

Restoran dan surau pun turut jua disediakan. Memang kelengkapan semua tersedia, cuma tinggal menyediakan ongkosnya aja..

Dan ini adalah skulptur dibena bersempena AVF 2005 (Abu "Voyage to the future"). Ia di payungi oleh sepohon pokok yang rendang yang sedang lebat berbuah. Buahnya amat unik sekali.



Buahnya berbiku empat. Di bahagian bawahnya mempunyai bunga rambu-ramba, juga berkelopak empat. Rambu-rambanya bewarna kuning susu dan di hujungnya merah jambu. Kelopaknya juga berwarna kuning susu.



Bagai bunga-bunga buah jambu saja nampaknya, kan??? Cuma bezanya bunga buah jambu lebih kecil dari buah yang unik ini.



Sementara bang Mat pergi ke surau, aku pergi ke restoran untuk membeli makanan dan minuman. Sungguh mengejutkan, harga makanan di Pulau Mamutik ini tidaklah seteruk yang dihebahkan.



Kami menikmati hidangan tengahari di bawah pohon yang unik itu. Nasi berlaukkan daging halia, ikan fillet masam-manis dan sayur goreng kailan bersos tiram. Satu hidangan yang biasa-biasa aja, namun cukup membuka selera kami enam beranak di pantai yang indah itu. Apalagi bila tercium harumnya bau ikan panggang yang dibakar di atas daun pisang oleh 'jiran sebelah' kami.

"Indapalah... kali ani tani cium bau saja..." Aku mengusik Lutfan yang terkecur dengan hidangan orang sebelah itu. Lutfan terus mendengus.

Selepas makan, anak-anak berendam lagi di pantai yang seksi itu. Tidak mahu melepaskan kesempatan yang memang TIDAK ada kali kedua atau ketiga. Itulah yang dirasakan oleh Leyn dan Lutfan saat itu.



Kami tidak lama di situ. Kerna masih ada satu pulau lagi yang akan kami singgahi di perjalanan pulang nanti. Dengan aiskerim di tangan kami terus menuju jeti dan meninggalkan pulau yang terindah itu bila sudah hampir pukul tiga petang.

Sampai ketemu lagi. Tunggu kami di Pulau Sapi yah.



1 comment:

Jid said...

Waahhhh.. ada anak duyung di pinggir pulau la.. heheheh...