Tuesday, January 26, 2010

Pulau Sapi



Salam semua.. Harap anda semua dalam keadaan baik-baik saja yah. Aku sambung lagi cerita 'Ziarah' kami yang tergendala beberapa hari lalu.

Aku tersangat sibuk kebelakangan ini. Terlalu banyak kerja yang perlu ku siapkan dengan kadar SEGERA. Dan aku mahu sebelum tibanya Februari, aku sudah siap untuk satu 'Mega Projek' yang sudah lama kurangkakan. Harap-harap... waktu mahu bersahabat dengan ku. Moga dipermudahkanNYA.

Di sini, aku titipkan foto-foto kami di Pulau Sapi seperti yang aku janjikan. Pulau ini adalah pulau yang tercantik diantara ketiga-tiga pulau yang telah kami singgahi. Anda boleh menilainya sendiri...

Di seberang itu adalah Pulau Gaya Besar. Nampak cantik persekitarannya. Khabarnya di dasar laut diantara kedua buah pulau ini terdapat hutan batu karang yang penuh berwarna-warni. Tidak hairan kalau kita lihat dari Pulau Sapi ini banyak boat mewah yang berlabuh di situ. Mereka sedang menyelam dan bermain-main dengan mahluk Tuhan yang cantik di dasarnya.



Sebenarnya.. kita boleh menyeberang dari Pulau Sapi ke Pulau Gaya dengan hanya berjalan kaki sahaja. Bayangkan??? Ajaib bukan???

Lihat di bawah ini... anda pasti nampak seperti jambatan di antara dua buah pulau itu kan??Sebenarnya itu adalah kawasan yang tercetik. Di kala air surut, pasir itu bagaikan satu jambatan untuk kita berhubung diantara satu pulau dengan satu pulau yang lain. Sungguh hebat bukan??? Maha besar Tuhan, yang mencipta sekalian alam.



Padahal, hujan turun menyelubungi pulau ini, tapi kami terlalu ghairah dengan penghuni di dasar laut Pulau Sapi ini... cukup memukau.





Lihat... anak-anak ikan berebut-rebut mengambil roti paun yang kami taburkan.. Sungguh mesra alam rakyat jelatanya...








Cuaca semakin buruk. Awan gemawan berkumpal-kumpal hitam. Langit seperti akan mahu runtuh. Akhirnya kami beralah. Dengan langkah yang berat kami tinggalkan segala keindahan ciptaan Tuhan ini dengan rasa bercampur-campur.




Memori indah ini ku lipat, lalu ku bungkus kemas di dalam sanubari. Moga satu waktu... aku bisa bertandang lagi kesini. Yah! Satu waktu...

1 comment:

jid said...

subhanallah...sungguh indah ciptaan Allah...

tengok pic kmon ni saja sudah membuatkan jid jatuh cinta dengan ikan-ikan tu..