Sunday, October 17, 2010

Bos! Tunggu. Kasut mu...

Beberapa hari sudah aku demam, tahan-tahan larat. Otakku tepu. Tekakku perit. Hidungku tersumbat. Bang Mat sudah tiga hari ke pelantar minyak sana. Dan tiga hari juga aku madam bagai gasing mengantar dan mengambil anak-anak sekolah, pagi dan petang.  Pak supir yang ditunggu belum jua kunjung tiba. BENCI.

Hari sabtu ada majlis farewell buat bos aku yang akan berpencen hujung tahun ini. Persediaan? Kutipan? NIL. Hingga saat-saat akhir baru terbuka mulut untuk bersuara.   Nasib baik ada teman-teman yang bekerja pantas, memikirkan apa yang patut.

Dan petang khamis itu aku terpaksa manyukat kadai dengan kepala weng semacam. Dua buah pasaraya sudah habis ku selongkar, namun mahluk  yang dicari itu tidak juga ditemui. Hanya tinggal satu harapanku. Hua Ho Manggis Mall.

Sampai saja di bahagian kitchenware, dah ternampak bayang mahluk anak beranak itu. Tapi HALAGANYA? Bikin aku kapih tahap keluar anak poket seluar. Adeeeeeh… 

Dalam keadaan yang masih TIDAK SEHAT itu, ku gagahi jua membuat sebiji kek yang masih tidak tahu apa jadinya.  Aku membuat dengan gerakkan hati dan inspirasi yang diturunkan-NYA jua. 



Akhirnya inilah yang mampu ku bawa untuk majlis yang terhumble di dunia. Sebiji kek replika buku. Messagenya jelas. Bos aku itu adalah pelopor PC-EDIT di kantur ku. Sistem perisian yang pada awal pengenalannya terlalu AMAT memeningkan kepala. Tapi bila sudah digali, perisian itulah yang menyelamatkan 'nyawa' orang-orang yang tengah 'nazak'. Alhamdulillah.

Satu yang mencuit hati ingin ku kongsikan di sini. Bilamana foto-foto kek itu ku pos di FB, seorang teman menggur,

"kakmOn.. everything abt him is nice.. cuma mana pergi dia punya kaki?


Hahahaha.. Aku baru perasan yang bos aku tidak sempat ku pasangkan stocking dan kasutnya. Adeeeeeh..





Akhir kalam, salam petang minggu.

1 comment:

madoka miyajima said...

kakmon... bos kakmon tu pakai seluar labuh sangat.. sampai tertutup kasut dan kakinya tu.. hehehe..:-)

-jid-