Monday, November 22, 2004

Majlis yang kusut

My guest datang seawal pukol 5:40pm before I expecting them... my in-law with his ipar duai... huh... My dinning room still messy.. sakit kepala... my two kids dari awal lagi sudah ku pesan untuk arrange all those thing belum juga selesai-selesai.... sangal ku teriak-teriak. Teringat my bro yang jauh di US... kalau dia ade senang sikit kerja aku... he used to be the one who susun all my dinner sets... uhhhh I missed him so much... really... (sorry bro I metioned you here) rasakan ku suruh balik.. haha

Pukol 6:30pm my collegue datang with her family... actually she didnt know about this ceremony... diaorang tengah bercuti.. hanya my staff yang duty saja tahu, kesiannya aku... uhuk..uhuk.. Salah aku juga lupa SMS dia orang datang... actually aku terlupa about inviting them... tengah bersarabut cooking and preparing dishes sampai lupa... padan muka aku... uhuk..uhuk.. kesian tengok anak-anaknya tak sempat makan... mereka nak cepat... aku ambil sedikit nasi briyani untuk mereka menjamah... kata orang tua-tua 'inda kepunan' (sempat ku terdengar anaknya said.. ehmmm nyaman) adoiii... sedihnya aku(guilty like hell). But I did invite them to come back later on.... tapi diaorang tak sempat datang... Maafkan I yee... if you ter'read my blog.. hahaha maaf kan kami.. maafkan kami... maafkan kamiii (teringat babak bujang lapok P.Ramlee, Aziz n Sudin) hehehe..

Jam dah menunjukan pukol 7:05pm... My hubby sibuk... merungut... my family belum juga sampai... I said if you willing to start just go a head... tak payah tunggu diaorang and cancel baca doa tahlil makan terus... (dalam hati I...rosakan susunan rancangan aku je..). What to do... not even my dish pun belum siap masak lagi... even I pun belum mandi. Setelah siap I masak roasted mushroom aku terus naik keatas mandi dan bersiap.

Bila aku turun my sister Ryn sampai... ehem senang sikit... tapi... her hubby tak ikut sama.. demammmm. Satu hal lagi... sapa yang nak mulakan baca tahlil ni.... adoiiiii pening. Mana my hubby lagi keep chasing on me... hish nak marah ada jugak.... Then datang lagi my jiran sebelah... lagi my hubby kelam kabut... nak suruh orang makan terus... ehemmmmmmm

I SMS my aunt ask them to come awal sikit..... hopefully my majlis survive (her hubby bolih bacakan tahlil.....) Lepas tu... my sis ryma from K.B datang alhamdullilah.. dalam hati datang juga awak ye... Mereka sibuk helping me didapor mengaut ayam rendang, daging black pepper, mixed vege, nasi beriyani and bahan-bahan untuk steamboat...

Bila semua hidangan siap di saji and my guest semua dah datang... and my expecting aunt pun dah ada... syukur... baca tahlil pun start.... I tengok rupanya jam baru pukol 7:50... eeeee apa lah my hubby ni... I ingat betul-betul dah akhir.... buat pening je.....

And bila semua dah settle makan baru aku ingat my roasted fish belum lagi siap huhhh..... ok nevermind tak payah masak. Since there was plenty of additional food... lemang.... spagheti.. steam boat and bla....bla.....

My sis tengah online (tru skype) dengan my bro yg kat US.. aku tak sempat nak berborak dengan nya tengah bengang dengan tetamu yang compact.... adoi apalah majlis ku kali ini semuanya berserabut.... huh... mana duit raya for kids lagi I misplaced... macam-macam ade... (Astro motto)

Tengah my sisters sibuk online dengan my bro... datang my bro's collegue ... adoi kesian tak banyak masa dengan diaorang beramah mesreee... maaf ye inda telayan lagi...

My last guest was jiran I yang sebelah lagi dengan her family... adoi... my house sudah nak pecah baru dia datang and it was almost 10:50pm... I ask my maid to clean the dinning room first... kelam kabut I tidy my table hahahaha.... Tapi makanan masih banyak... dapat makan 50 orang lagi..... eleh sombongnye aku..... (mula-mula I takut makanan tak cukup... fobia dengar my aunt last open housenya makanan tak cukup hehehe.. jadi I sengaja buat barang banyak sikit)

Pukol 12:40 semua dah balik ... baru lega it was all over. Alhamdulillah..... even my majlis tak seindah yang diharapkan. Memang pun sejak bulan syaaban lagi I tak nak berhari raya apa lagi nak buat majlis makan-makan ni... masih terasa yang sudah tiada.....

Kesian tengok my maid yang nampak layu kepenatan since subuh tadi menyediakan barang-barang... tak ape lah hari khamis ni dia akan pulang for goods and bolih lah dia berehat.....

Siap pinggan mangkuk dicuci, sisa makanan di masukan dalam freezer I ask my maid naik tidur... Aku sempat lagi ke back yard duduk di garden tengok my hubby kemaskan sampah lepas anak-anak main bunga api and makan-makan tadi.. Adoi habis lah bunga aku.. banyak yang di patah oleh anak2.. tak pe lah... aku menyamankan hati diri sendiri...

Pukol 1:40am baru lah siap semua aku dan my hubby berkemas... terus I naik mandi and tidur macam papan, penat.... hahaha.....

Thanks to all my family yang datang and to my sis ryma yang sanggup datang dari jauh...


No comments: