Wednesday, September 30, 2009

Padam

Kita sudah berada di 11 Syawal 1430H. Anak-anak sudah mula kembali kemusim persekolahan yang meributkan setelah dua minggu bercuti.

Aidilfitri tahun ini terasa sedikit dingin auranya. Sementahlah Kebawah Duli mengisytiharkan astana Baginda ditutup untuk Aidilfitri 1430H akibat serangan virus HINI, maka rakyat jelata pun turut sama merasa kedinginannya.

Cuma bila malam melabuhkan tirainya, barulah terasa hangatnya sambutan Aidilfitri dengan pecutan bunga api membelah kegelapan malam dan menghiasi dada langit dengan kerdipan cahaya berwarna-warni, diiringi suara bedil yang nyaring dan mendebarkan pada jantung-jantung yang sudah mahu copot.

Dan hari isnin kemarin, malamnya PADAM... bekalan api elektrik TERPUTUS. Dan aku yang tengah hangat beroperasi dimakmal kecilku tetiba terkaku. Sitiiiiiiiiiiiiiiii...

Di luar, anak-anak jiran bergumbira 'berlawan tembak-tembak bedil' sehingga kebun kecil jiran hangus terbakar dek percikan api bedil yang tersalah sasaran. Ehmmmmmm... Rasa nak ketuk aja kepala anak-anak yang nakal itu.

Penat menunggu bekalan api dibaikpulih, aku dua beranak tertidur di ruang makan dengan kipas angin yang disambung dari generator kecil bang Mat. Adusss...

Esok paginya(selasa) barulah aku menyambung operasi yang terbantut semalam. Pap-pip-pop siap 5dozen kek cawan keju labok comel Siti. Tapi... KakmOn tersalah setkan api ketuhar, api grill.

Uwaaa... kek cawan comel itu separa masak ,,(@;@),,

No comments: