Saturday, February 20, 2010

Yang mencuit hati

Salam petang sabtu yang aman. Aku terlupa akan entri yang sudah lama ku simpan dalam draftku ini.

Ingat tak? Perjalanan pulang kami dari Pulau Sapi dalam hujan lebat dan angin kencang. Sehingga boat yang kami naiki mengalami kerosakan. Nasib baik kami sudah selamat sampai kejeti.

Sementara menanti bang Mat melunasi bayaran pada Tuan boat, kami sempat masuk kegerai seni, letaknya betul-betul sebelah tandas awam, di Jesselton Point itu.


Anak muda berkacamata hitam inilah tuan empunya gerai lukisan ini. Aku terkaku sekejap melihat hasil karyanya. Sungguh indah dan menakjubkan.



Aku sempat menyelongkar beberapa buah lukisan still life di atas meja pameran yang dijualnya. Sebuah lukisan kanvas anggerik Borneo dari cat minyak benar-benar mencuri hatiku. Otak kanan ku cepat mengira-ngira RM yang tinggal di dalam dompetku. Ehmmm...



Pun... jari ku masih lagi rancak menyelak selembar demi selembar lukisan yang bertindih-tindih itu. Tetiba gelakku pecah terburai, mengejutkan Tuan gerai itu. Seekor anak orang hutan memandangku dengan mulut terbuka luas, tertawa dengan gigi yang rumpang di tengah, benar-benar hidup, comel terlakar di atas lukisan kanvasnya. Tapi sayang seribu kali sayang... Aku tak sempat mengambil fotonya. Kalau tidak.. pasti kita boleh sama-sama ketawa di sini. Lucu banget.





Hujan makin turun lebat. Aku masih lagi hayal memerhatikan jari pemuda itu menari-nari lembut di atas kain kanvas itu.




Leyn sudah mengiggil kesejukan. Bang Mat masih lagi di dalam kapal bersama Tuan boat itu. Entah apa saja yang mereka bincangkan.



Akhirnya aku cuma mampu membawa pulang lukisan anggerik dari water color aja. Ala Kasssim...

1 comment:

Jid said...

sayangnya kakmon tak dpt ambil gambar org utan tu... jid pejam mata membayangkan kecomelannya...:)

siannn leyn kesejukan... kalu jejaka kaca mata tu lukis gambar leyn time tu tentu comel..hehhe