Thursday, May 20, 2010

Khazanah Kota Minyak

Salam petang khamis semua. Di luar gelap dan sedikit berangin, mungkin sekejap lagi akan hujan. Tengahari tadi pembantuku mengejutkan ku dengan menghidangkan jagung yang masih berasap, baru diangkat dari periuk. 

"Bu! jagung di kebun kita" Dengan wajah ceria. Aku terlongo.

Uwaaaa... kenapa dia orang pandai-pandai menuai jagung itu tanpa menunggu ku. TAK SUKA.

Astaghafirullah Al-Azim..

Oh yah semalam aku bertemu khazanah yang tak ternilai, sewaktu aku bertugas di Kota Minyak sana. Aku bagai ketemu segudang harta karun. LAGI? Awwwww..

 Lihat apa yang ada di bawah ini... Jeng.. jeng.. jeng..



Satu kotak cop aksara dari getah(rubber stamp alphabet) yang sudah berumur lebih tiga puluh tahun atau mungkin sebaya dengan usiaku.Cantik bukan????



Dan timbangan yang berbaris ini benar-benar mengujaku...



Di luar, ada lagi 'harta karun' tergolek dekat dengan pintu. Sebiji safe box yang sudah uzur dan tua. Melebihi usiaku. Aku tak sempat mengambil fotonya. Sayang seribu kali sayang.

Rasa nak angkut semuanya, tapi apakan daya, 'harta Tuan Ismith'. Huhuhuhu...

Sebelum pulang ke Bandar Seri Begawan, aku sempat menjenguk sebentar cottage kompeni yang pernah kami huni satu waktu dulu, di hadapan Jalan Carey itu. Memori manis yang sudah lama ku lipat jauh di lubuk hati.



Dari jauh bagai kelihatan anak-anak jiran sedang riang bermain di tengah-tengah halaman itu. Aku cuma duduk di surambi, memerhati Fuad dan Danny berkejaran dengan basikal masing-masing. Apa khabar anak-anak itu? Mungkin semua sudah berkerjaya? Tetiba rindu pada anak-anak yang menjadi teman sunyiku. Yah! Satu waktu dulu..

Salam rindu dari Lembah Rimba

3 comments:

Jid said...

wahhhhhhhh... TAHNIAH! kmon... jagung kmon membuahkan hasil akhirnya... TAHNIAH! TAHNIAH! tentu manis hingga menusuk kalbu, kan? hehehe...

waaaaaaaaaaaa.. byknya penimbang. kmon buat apa timbang banyak2 tu?

waaaaaaaaaa... alphabet set yg antik!!! tentu mahal kalu buat scrap tu...hehehe..

Nina Suria said...

Jid
Jagung tu memang SUPERB. Lemak dan manis. Sungguh nikmat hingga tak terkata. Syukran Jazilan.

KakmOn benar2 jatuh cinta pada setempel itu huhuhuhuhuhu tolun kakmOn :((

tyan said...

swahhh bagus...