Sunday, February 20, 2005

3 HARI LAGI - HARI KEBANGSAAN BRUNEI DARUSSALAM

Mengulit Bunga

Baru pagi ini Nina dapat bersantai dirumah. Tengok bunga-bunga Nina kat belakang. Dah tenat satu bulan Nina tak bermanja-manja dengan bunga Nina. Ada beberapa pokok bunga Nina dah mati kekeringan. Terutama pokok-pokok bunga yang terdedah kepada cahaya matahari pagi dan petang. Nak harapkan pembantu baru ni amat payah sekali. Jauh bezanya dengan pembantu Nina yang dulu. Semua kerja dia boleh buat. Malas nak panjang-panjang cerita.

Oncidium orchid Nina dah mengeluarkan hasil setelah Nina guna dua tips yang kawan berikan. Tip pertama masuk akal ke ni????. Bajalah okid dengan serbuk perasa didapur (bukan masakan je yang diberi serbuk perisa, bunga pun...). Tip kedua; guna baja excel bloom. Ehm... entah lah Labu... Tapi tak menghampakan, tips nya boleh tahan jugak.

Bunga Oncidium begitu exotic sekali. Bewarna purple berbintik-bintik puteh dan ditengah-tengahnya bewarna kuning. Sungguh cantek bunganya seperti kupu-kupu.

Bunga hydrangea Nina pun lebat berbunga. Begitu juga bunga padi, subur melata ditepi-tepi longkang belakang.

Mungkin disebabkan cahaya matahari pagi sudah beralih arah. Maka patio dibelakang rumah Nina di waktu pagi agak terlindung dari cahaya matahari dan membuatkan tempat itu teduh dan sejuk sedikit. Bunga-bunga pun turut mekar berbunga.

No comments: